måndag 26 april 2010

Avatar

Jag fick pengar från mormor för ett par dagar sedan som hon ville att jag och Erik skulle ha lite roligt med! Sagt och gjort, vi bokade in oss på Avatar 3D. Den har vi velat se ända sen den kom i December/Januari eller när det nu var, men det har helt enkelt inte blivit av.
Helt otroligt att den fortfarande går på bio!

Jag hade egentligen inte förväntat mig någonting för jag hade hört att man inte skulle ha alltför höga förväntningar på den. Risken fanns då att man blev besviken. Fast samtidigt hade jag ju också hört att den skulle vara sjukt bra.

Det var den också! Utan tvekan! Dock kan jag säga att jag sett bättre 3D filmer. Kvalitén på själva 3Dn var inte så himla bra så vi hade nog lika gärna kunna sett vanliga versionen. Men den var väldigt välgjord! Jag hade också hört att man skulle bli besviken på handlingen, men att det var all grafik och miljön som skulle vara det speciella.
Jag måste säga att det var handlingen jag fastnade för, även om miljön och allting runt omkring var stundtals totalt breathtaking.
Infödingarna bor i harmoni med skogen där de har sitt liv, men det finns något värdefullt där som "utbölingarna" vill ha och de gör allt för att få det. Någon påpekade att den påminner väldigt mycket om Pocahontas, och det gör den faktiskt! Är ungefär samma story, fast i en modernare version. T.om det talande trädet i Pocahontas finns med, fast i annan tappning. Även den traditionella (förbjudna) kärlekshistorien skildras, en man träffar en infödingskvinna och blir kär.

När jag gick från bion kände jag mig vemodig och lite sorgsen. Det som slog mig under filmen var att det ju verkligen är sådär! Vi människor gör allt för pengar! Skövlar regnskog, skjuter vilda djur för deras dyrbara päls eller betar, utrymmer byar till förmån för nöjesfält eller liknande. Det finns inga begränsningar! Jag får bara lust att fly ut till någon liten by i skogen och bo där resten av mitt liv..

Inga kommentarer: